مشاور دوران بارداری

ساخت وبلاگ

کارشناس مامایی و زنان زایمان سمیه شیرانی توصیه می کند که بانو های باردار در این دوران طلایی مراقب تغذیه و سلامت خویش باشند و اهمیت زیادی به رژیم غذایی سالم بدهند تا هم به سلامت خویش برسند و هم مراقب اوضاع کوچولوی درون شکمشان باشند. جنین در دوران بارداری به وسیله جفت از بدن والده تغذیه می کند و این سوژه نیازمند مادری تندرست است که تمام مواد باره احتیاج برای رشد جنین در بدن او وجود دارد. در این مقاله به رسیدگی بهترین مواد غذایی برای دوران بارداری می پردازیم:

 

بهترین غذاها در بارداری

 

۱. لوبیا و عدس بهترین مواد غذایی برای تمام دوره های زندگی هستند. این حبوبات سرشار از پروتئین هستند؛ آهن و فیبر بالایی دارند و برای تأمین آهن باره نیاز بدن در دوران بارداری بی اندازه اند. به همین علت از برور تهیدستی- نداری آهن و ناچیز خونی دوران بارداری بازداری می کنند.

۲. سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است که در سلامت خانم های باردار و رشد جنین نقش موثری را ایفا می کند. می توانی برای تأمین وتامین آ مورد احتیاج تن از هویج هم بهره‌گیری کنی یا به سراغ میوه هایی بروی که به دلیل هستی بتاکاروتن، رنگ زرد یا نارنجی دارند.

۳. پنیر سرشار از کلسیم، منیزیم و فسفر است و به استقامت استخوان ها کمک می کند. خوب است از پنیر به به اتفاق گردو استفاده کنی که جذب کلسیم آن بالا رود و سردی آن از بین برود.

۴. انواع بِری ها که دربرگیرنده توت فرنگی، تمشک، بلوبری و کرن بری است، منبع غنی آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند و مایه کنترل قند خون می شوند. بهترین موعد خوردن آنها بامداد و عصر به عنوان میان وعده است. این توت ها ویتامین ث زیادی هم دارند که برای سلامت بدن در دوران بارداری و بالا بردن نا سیستم ایمنی در مساوی مرض ها بی اندازه اند.

۵. آووکادو به علت اینکه سرشار از ویتامین E، ویتامین K و پتاسیم است، در رشد مغز جنین و سلامت پوست مادر تاثیر به سزایی دارد. وانگهی آووکادو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که به سلامت تن کمک می کند.

۶. گوشت گوساله آهن، ویتامین B و پروتئین بالایی دارد و خوردن آن هفته ای دو بار توصیه می شود، زیرا به با شادی و نیرومند بودن نسوان باردار کمک می کند. در دوران بارداری بهتر است از گونه ها گوشت قرمز در رژیم غذایی ات بگنجانی که به تأمین آهن و پروتئین باره نیاز بدن درون و جنین کمک می کند. البته گوشت گوساله سرد است و باید خوب پخته شود الی میکروب های داخل آن از بین برود، به همین انگیزه نباید در خوردن آن افراط کنی.

۷. ماهی سالمون بهترین منبع چربی های تندرست و امگا ۳ است. علاوه بر مزایای آن برای مادر، در رشد و سلامت جنین نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. خوب است غذاهای دریایی را در رژیم غذایی دوران بارداری بگنجانی که سرشار از فسفر هستند و پروتئین زیادی دارند.

 

منبع : https://www.healthline.com/health/pregnancy/diet-nutrition

مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : غذاهای مقوی برای زنان باردار,بهترین غذاها برای زن باردار,تغذیه دوران بارداری هفته به هفته, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 297 تاريخ : پنجشنبه 24 مرداد 1398 ساعت: 5:42

ممکن است شگفت زده شوید که نه فقط می شود در این دهه تجربه یک بارداری کامیاب داشت، بلکه طبق گقته دکتر سمیه شبرانی متخصص بارداری و کارشناس مامایی از نظر آماری میزان بارداری در زنان چهل ساله نسبت به سایر سنین بالاتر است. سنه ماضی بر پای بست، آماری که منتشر شد، از هر ١٠٠٠ زن در محدوده ی سنی ٤٠ الی ٤٥ یازده کودک متولد شده است و تعدادی هم بالای ٤٥ سال، که بیشترین آمارگرفتن را به خود برگزیدن داد.

 

 

بارداری در 40 سالگی


یکی از موانعی که برای بارداری در این رنج سنی هستی دارد، باروری شما خواهد بود. هرچند زنان زیادی هستند که هیچ مشکلی در باروری در این دوره ندارند. اما به طور آماری گمان کردن بارورشدن شما کمتر شده و نیازتان برای تحت نظربودن اغلب است. پس از ٣٥ سالگی بیشتر زنان به پیگیری متخصصین باروری هستند و هر چه سن بالاتر می رود این نیاز نیز افزایش پیدا میکند.

 

امکان بارداری در چهل سالگی

 

شانس بارداری دوقلو در دهه چهل


یکی از موضوعاتی که در بارداری در این دهه رایج بوده، بارداری چند قلو است که دربرگیرنده دوقلو ها نیز می شود. فلذا اگر به فکر بارداری در این دهه از زندگیتان هستید، باید برای یک زوج نوزاد نیز برنامه ریزی کنید و این جستار را نیز در نظر بگیرید.

 

بارداری کامل


در هر بارداری خطر سقط جنین وجود دارد. با افزایش سن، خطر سقط جنین نیز افزایش می یابد. اما در دهه چهل این خطر به علت ابتلا به بیماری های ویژه مثل: دیابت، خفگی خون و یا تروئید نیز اغلب میشود.

 

تغییرات فیزیکی در دوران بارداری


بارداری در هر دوره ای با تغییرات فیزیکی به اتفاق بوده، ولی این دگرگونی ها در دهه چهل بیشتر از دهه های ٣٠ و ٢٠ است. اگر فرد پر تحرکی هستید و ورزش میکنید بارداری در این دوره از حیات برایتان زیاد آسان خواهد بود، ولی اگر میزان تحرکتان مختصر است و برخی مواقع مبتلا درد مفاصل و یا سایر بخش های تن می شوید، تغییرات بدنی شما در دوران بارداری می تواند زیاد پیچیده و برجسته تر باشد.
با این حال خبر خوب این است که اگر اهل ورزش هستید، نگران نباشید و به کار خود پیوستگی دهید، چرا که هیچ مشکلی قبل نخواهد آمد.

تغییرات روحی و عاطفی


باتوجه به هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند، خلق و خوی شما نیز دست خوش تغییراتی می شود. ولی این تغییر احساسات و رفتار با افزایش سن تغییر نمی کند. ولی به جرعت می طاقت گفت چیزی که مایه می شود الی شما نسبت به دیگر نسوان حامله در سنین ذیل تر داشته باشید، توانایی رویارویی و مهار این دگرگونی ها خواهد بود.

ثبات مالی


یکی سایر از دلایلی که باعث می شود الی نسوان بیشتر مایل باشند لغایت در این دوره آبستن شوند، استقامت مالی است. این جستار می تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. ممکن است پیشه شخصی به نوع ای باشد که نیازمند سفر های طولانی باشد یا شخصی دوست دارد به جایگاه خاصی در کمپانی برسد. یا الویت بندی هایی از قبیل خرید خانه، کار ثابت، درآمد کافی، تحصلات و غیره باشد.

خطرات بارداری


بارداری در این دهه ممکن است بسیار جستار پیچیده ای باشد. هرچقدر از عقیده فیزیکی تندرست تر و جوانتر باشید، یک تجربه ی بارداری آسان تر خواهید داشت. اما اگر دائم زندگی سالمی هم داشته باشید، بارداری در این دوران کمی سخت خواهد بود.
عوارض ناشی از بارداری در این دوران می تواند: وضع حمل زودرس، تولد زودرس، پراکلامپسی، دیابت بارداری، کم وزنی نوزاد در سررسید زایش و سزارین باشد.

مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : بارداری دوم بعد از 40 سالگی,بارداری در۴۱ سالگی,حاملگي هاي بالاي چهل سال, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 334 تاريخ : پنجشنبه 24 مرداد 1398 ساعت: 5:39

بی بی چک دستگاهی است که با کمک آن می‌توان در منزل، آزمایش بارداری سپریدن داد. البته میزان ریزبین بودن این تست با پروا به نوع برند و سالم بودن بی بی چک، ممکن است متفاوت باشد.

گاهی اوقات در سررسید استفاده از بی بی چک، خط دوم به نام T که اثر دهنده ی مثبت بودن بارداری است، به چهره کمرنگ پرتو دیتا می شود. این مسئله عموماً برای خانمها پوشیدن آمیز است که آیا بی بی چک کمرنگ اثر دهنده مثبت بودن بارداری است یا خیر؟

در پیوستگی این مطلب به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

 

بی بی چک و آزمایش بارداری


دستگاه بی بی چک هورمون HCG که در پیشاب والده وجود دارد را تعیین کرده و از این طریق بارداری یا عدم بارداری را مشخص می‌کند. در موعد استفاده از بیبی چک، در صورت بارداری دو خط روی آن نما می‌شود و با عدم بارداری یک خط نما خواهد شد.

خط دوم که نمایانگر مثبت بودن بارداری است، به راستی کمینه میزان هورمون HCG که در چهره بارداری در شخص ایجاد می شود را پرتو می دهد. اما چنانچه خط دوم کمرنگ بود، در باره مثبت بودن بارداری، پوشیدن ایجاد می شود.

البته باید هنگام به کارگیری بی بی چک به نکات پایین پروا شود:

  1. بی بی چک تندرست و از تاریخ انقضای آن ماضی باشد.
  2. زمان پسندیده و درست از بی بی چک بهره‌گیری شود. چون اگر در روزهای نخست دیرکرد در قاعدگی تست سپریدن بگیرد، گمان کردن خطا زیاد بسیار است.

در حالت کلی اگر با رعایت نکات فوق، بی بی چک کمرنگ شود، باید پاسخ آزمایش را همان مثبت تلقی کرد. چون شکیبیدن خطا بسیار اندک  خواهد بود. در روزهای اولیه بارداری میزان هورمون HCG در تن مختصر بوده و به همین دلیل ممکن است خط دوم بی بی چک کمرنگ نشان داده شود. ولی به مرور موعد میزان این هورمون افزایش یافته و با تکرار آزمایش، خط دوم به صورت پررنگ خواهد شد.

برای اطمینان از بارداری با اتمام آزمایش خون می توانید از نتیجه مستحضر شوید. با این حال برای انجام آزمایش بارداری در خانه، بی بی چک فقط افزار مناسب و در دسترس است. انگیزه ها متعددی می‌تواند باعث بی بی چک کمرنگ شود و خط دوم با وضوح کامل مشخص نشود، که به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

دلایل ایجاد خط کمرنگ در بی بی چک


 

 بی بی چک کمرنگ

بی بی چک طبق دستورکار آن بهره‌گیری نشود
 اگر از بی بی چک مطابق با دستورالعمل آن بهره‌گیری نشود، بردباری خطا در آن زیاد خواهد شد. وانگهی برای پرتو دادن بارداری یا عدم بارداری باید موعد مشخص شده بر روی بی بی چک سپری شود. در صورتی که زودتر از زمان مشخص آن را از درون ادرار خارج آورید، ممکن است پاسخ تست شما اشتباه باشد. این مسئله می‌تواند باعث بی بی چک کمرنگ شود.

استفاده از بی بی چک در زمان نامناسب
 اگر بی بی چک را در اوایل دیرکرد قاعدگی یا هفته اول بارداری بهره‌گیری کنید، به انگیزه آنکه سطح هورمون  HCG  به میزان کامل نرسیده و زیاد نشده است، گمان کردن خطا در آن زیاد است. به همین جهت بهتر است برای تشخیص صحیح بارداری، بی بی چک را در موعد مناسب که شایستن خطا کمتر باشد و سطح هورمون HCG  نیز افزایش مکشوف باشد، کاربرد کنید.

فراموش کردن سررسید صحیح تاخیر در قاعدگی
 برای آنکه بی بی چک را در زمان مناسب کاربرد کنید و پذیرش درست از تست بارداری بگیرید، باید روز عقب افتادن قاعدگی خود را به یاد داشته باشید. اطلاع دقیق از زمان تخمک گذاری و عقب افتادن دوره قاعدگی با یادداشت یا رسم دیاگرام چرخه قاعدگی شدنی است. به این ترتیب با به کارگیری بی بی چک در سررسید مناسب، از ایجاد بی بی چک کمرنگ و شک و تاریکی در پاسخ آن بازدارندگی خواهد کرد.

اثر بعضی داروها در پاسخ تست بارداری بی بی چک
 مصرف بعضی از داروها مایه ترشح هورمون HCG خواهد شد و چنانچه همزمان با مصرف آنها، تست بارداری سپریدن شود، شکیبیدن اشتباه در پذیرش آن بسیار بسیار است. در این صورت شدنی است بی بی چک کمرنگ ایجاد شده و برپایی تاریکی کند.

استفاده نکردن از بی بی چک در سررسید مناسب روز
 برای انکه جواب مطمئن‌تری از بی بی چک بگیرید، بهتر است تست بارداری را در بامداد سپریدن دهید. زیرا هنگام صبح، ادرار چگال بوده و میزان هورمون HCG در آن اغلب است و تست بارداری استجابت مطمئن‌تری خواهد داد. در دیگر سررسید های روز، ادرار رقیق تر شده و شکیبیدن برپایی بی بی چک کمرنگ بیشتر است.

معیوب بودن بی بی چک
 هنگام انجام تست بارداری در خانه، باید تندرست بودن و تاریخ انقضای بی بی چک توجه کنید. وانگهی بهتر است از بی بی چک هایی که متعلق به کمپانی های معتبر هستند، بهره‌گیری کنید تا میزان حساسیت و عملکرد دقیق تری داشته باشند.

 با پروا به توضیحات فوق، بی بی چک کمرنگ اصولاً پرتو دهنده مثبت بودن بارداری است اما در هر حالت، پذیرش مثبت یا منفی در تستهای حاملگی خانگی، مبنی بر صحیح بودن آنها نیست. برای اطمینان کامل از استجابت بهتر است در مرحله اول آزمایش بارداری را ۲ الی ۳ بار و با فاصله چند روز انجام دهید و در مرحله دوم با سپریدن تست خون پاسخ قطعی از وضعیت بارداری خویش به دست آورید.

 

منبع :  https://womenhealthconsulting.com/%d8%a8%db%8c-%d8%a8%db%8c-%da%86%da%a9-%da%a9%d9%85%d8%b1%d9%86%da%af/ 

مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : هاله کمرنگ بعد از خشک شدن بی بی چک,هاله کمرنگ بی بی چک,بی بی چک کمرنگ و جنسیت,عکس بی بی چک مثبت کمرنگ, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 646 تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت: 17:59

به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. علت دقیق دیابت باردای مشخص نیست، اما وجود بعضی از سر نخ‌ها، در تشخیص زودرس این بیماری کارساز است. با پروا به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری بایسته است.

 

علائم دیابت دوران بارداری

 

دیابت در حاملگی


دیابت بارداری، حالت عدم تحمل گلوکز است و با هستی ناسازگاریش با تن در نسوان باردار بدون سابقه دیابت ظاهر می شود. بعد از دو بار تست در صورتی که میزان گلوکز موجود در خون سیاهرگی فرد ناشتا بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم در لیتر باشد، فرد مبتلا به دیابت است. ولی این مورد، نوعی ساده از عدم بردباری گلوکز است که می بایست تحت مراقبت پیمان گیرد. این مسئله ای رایج در دیابت است که (تقریباً در ۵٪ بارداریها) منجر به بروز دشواری ها کاملاً جدی برای مادر و جنین می شود. این مرض معمولاً بین هفته های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می شود و همهنگام با آن هورمون لاکتوژون جفتی بدست زوج ترشح شده که مایه برپایی کاهش حساسیت به انسولین در مادر می شود.

 

دلایل دیابت بارداری


  1. یکی از دلایل اصلی دیابت در دوران بارداری تراوش هورمونهایی است که از بدن مادر جنین تراوش می شود که با پایداری تکاپو انسولین تن مادر آبستن مخالفت می کند و انگیزه ایجاد ترشح این هورمونها به علت آن است که سیستم تن برای بارداری آماده شود.
  2.  تحرک کمتر در دوران بارداری هم در ایجاد دیابت بی تاثیر نیست و می تواند سبب آمادگی برای دیابت حاملگی شود.
  3. گرد دیگر از انگیزه ها مهم ابتلای زنان به این گونه دیابت، پیشروی کردن سن ازدواج است که چه بسا برای بعضی بی اهمیت باشد، ولی همین مسئله مایه می شود که سن بارداری نیز افزایش یابد و برآیند اینکه عوامل خطر دوران بارداری نیز تشدید خواهد شد، البته همین طور برای کسانی که دیر اقدام به فرزندآوری می کنند.

 

علائم دیابت بارداری


1-افزایش اشتها
پرخوری از علائم دیابت بارداری است، اما علی رغم آن زن آبستن ممکن است دچار تفریق وزن شود.
2-تشنگی زیاد
زن حامله مبتلا به دیابت بارداری دچار تشنگی بسیار میشود زیرا برای رقیق کردن گلوکز بالا در خون، آب و مایعات بیشتری طلب می کند.
3-پر ادراری
مصرف بسیار مایعات در اثر تشنگی زیاد مایه می شود زن باردار پیشاب زیادی از تن دفع کند.
همچنین پرادراری احد از علائم دیابت است، زیرا کلیه ها با افزایش حجم ادرار می خواهند قند اضافی را از خودشان دور کنند.
این دفع زیاد ادرار با دفع متناوب مقادیر ناچیز پیشاب که طی بارداری شایع است متفاوت می باشد.
دادن تست پیشاب میزان بالای گلوکز را در پیشاب مشخص می کند.
4-عفونت
زمانی که بیماری دیابت توانایی مبارزه تن با عفونت ها را ناچیز می کند، زن آبستن دچار عفونت های مکرری در مثانه واژن و پوست می شود.
گلبول های سفید خون از بدن در برابر باکتری ها پدافند می کنند، اما با افزایش قند خون در دیابت، این گلبول ها نمی توانند به طور طبیعی عمل کنند. برآیند اینکه قدرت دفاعی بدن کم می شود.
تعداد کمی قارچ به طور طبیعی در ناحیه واژن هستی دارد. در دیابت بارداری، ترشحات واژن و پیشاب حاوی گلوکز (قند) اکثریت هستند. برآیند اینکه قارچ های واژن، به عنوان غذا از گلوکز بهره‌گیری کرده و تکثیر پیدا می کنند.
در نشانه قند خون بالا سیستم ایمنی بدن در معرض خطر پیمان می گیرد و باعث می شود سلول های قارچ به عفونت قارچی تبدیل شوند.
همچنین یک خانم آبستن مبتلا به دیابت بارداری می تواند دچارعفونت قارچی در واژن یا پوست شود.
دیابت مایه رشد بسیار قارچ کاندیداآلبیکانس می شود، برآیند اینکه فرد دچار عفونت های مکرر قارچی می گردد.
5-قندخون بالا
زمانی که یک خانم آبستن علامت قابل توجهی از دیابت بارداری را اثر ندهد و علائم آن شبیه علائم بارداری عادی باشند، انجام آزمایش ها تشخیص دیابت بارداری، به عنوان بخشی از مراقبت های پیش از وضع حمل برای زنان در معرض خطر بین هفته های 24 الی 28 بارداری لازم است.
برای این تشخیص (غربالگری)، طبیب تست خون را برای اندازه گیری میزان گلوکز خون برای بانو باردار تجویز می کند.
6-تغییرات غیرعادی وزن
یک خانم حامله به طور متوسط در سه ماهه دوم بارداری، نصف کیلوگرم وزن در هفته اضافه می کند، اما اگر خیلی اغلب وزن اضافه کرد، یا افزایش وزن او متوقف شد و یا وزنش ناچیز شد، باید به طبیب متخصص خودش مراجعه کند.
7-احساس خستگی
اگر سلول های تن نتوانند از هورمون انسولین کاربرد کنند، در نتیجه گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود و میزان آن در خون بالا می رود برآیند اینکه بدن مجبور می شود برای تأمین انرژی مورد بیچارگی سلول ها، عضلات و ذخایر چربی تن را بسوزاند.
بنابراین زن آبستن در نشانه کاهش بافت ها و عضلات بدن دچار کاهش وزن و خستگی و بیحالی دائمی می شود، چون این عمل مایه می شود تن انرژی اکثریت مصرف کند.
همچنین وقتی نوسانات قند خون بسیار شود مایه پرماسیدن خستگی می گردد، زیرا بدن نمی تواند به طور پسندیده از قند خون (گلوکز) به عنوان سوخت برای تولید انرژی بهره‌گیری کند. لذا انرژی بدن مختصر می شود.

 

عوارض دیابت بارداری


استرس عصبی، عفونت، تنگنا خون بالا، افزایش خطر مسمومیت حاملگی و زایمان قبل از موعد، وانگهی افزایش عمل سزارین و صدمات زایمانی از عوارض دیابت حاملگی است.

مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : علائم دیابت بارداری در ماه هشتم,تشخیص دیابت بارداری,علائم دیابت بارداری در ماه پنجم,علائم دیابت بارداری در ماه هفتم, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 221 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 18:18

اگر آبستن هستید، و مدتی است که دچار سردرد شده اید، باید بگوییم که شما تنها نیستید. بررسی های پزشکی نشان می‌دهد، که حدود ۳۹ درصد از نسوان طی دوره حاملگی به سردرد دچار می‌شوند. اگرچه سردرد حاملگی معمولا کمی متفاوت از سردردهای معمولی است اما بیشتر این سردرد ها در دوران بارداری خطرناک نیستند.

 

سردرد حاملگی چیست؟

 


سردرد در ماه‌های مختلف حاملگی با هم متفاوت است. برای نمونه سردردی که در سه ماهه اول گریبان زن باردار را می‌گرید، تفاوت اکثریت با سه ماه دوم و سوم دارد. در بعضی موارد سردرد بارداری ممکن است، پرتو و علامتی از بروز مشکلات و بیماری‌های دیگری در این دوران باشد.


در باره هرگونه سردردی که در طی، پیش و پس از بارداری دارید، به پزشک خویش آگاهی دهید. یک دفتر ثبت علایم بارداری تعبيه کنید. و مشخصات سردرد و دیگر شرایط خود را در آن یادداشت کنید. تا به طبیب خویش طی این دوران کمک کنید.

 

انواع سردرد حاملگی


اغلب سردردها در دوران بارداری سردردهای اولیه هستند. به این معنی است که سردرد به انفرادی رویداد می‌افتد. و نشانه‌ای از یک بیماری در فرد نیست. سردرد اولیه پرتو دهنده یک نارسایی یا عارضه ناشی از حاملگی نیست. انواع سر دردهای اصلی عبارتند از:

  1. سردرد فشاری یا تنشی
  2. حملات میگرنی
  3. سردردهای خوشه‌ای

حدود ۲۶ درصد سردردهای حاملگی سردرد تنشی است. اگر در درازا بارداری دچار سردردهای مزمن یا میگرن هستید، یا اگر پیشینه ای از میگرن دارید، طبق توصیه متخصص زنان دکتر سیمه شیرانی حتما به طبیب خود اطلاع دهید. بعضی از نسوان دچار میگرن در درازا حاملگی معمولا کمتر دچار حملات میگرنی خواهند شد. سردردهای ثانویه نیز ناشی از عوارض جانبی حاملگی همانند خفگی خون بالا هستند.

 

علائم رایج سردرد بارداری


سردرد شدنی است از یک شخص به شخص دیگر متفاوت باشد. بعضی از اثر های رایج راز درد در دوران بارداری عبارت است از:

  • درد مبهم
  • درد ضربان دار
  • درد شدید در یک یا دو طرف بدن
  • درد شدید و تیز در پشت یک یا هر دو چشم
  • درد میگرنی نیز شدنی است شامل نشانه‌های پایین باشد:
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دیدن خطوط یا پیکان روشنایی در چشم.
  • نقاط کور

 

علل سردرد حاملگی


سر درد در سه ماهه اول
سردرد تنشی در سه ماهه نخست بارداری شایع تر است. این نوع از درد ممکن است بخاطر بروز چندین تغییر بنیادین در شرایط بدنی به هستی بیاید. دگرگونی ها ذیل شدنی است باعث سردرد فشاری یا تنشی شود:

  • تغییرات هورمونی
  • حجم بالای خون
  • تغییرات وزن

علل شایع بروز سردرد در سه ماهه اول بارداری عبارتند از:

  • کمبود آب
  • تهوع و استفراغ
  • فشار
  • کمبود خواب
  • ترک مصرف کافئین بخاطر بازداری از عوارض بارداری
  • تغذیه نامناسب
  • سطح قند خون پایین
  • کاهش کار و جنبش بدنی
  • حساسیت به نور
  • تغییر در دید

برخی از غذاها نیز شدنی است باعث سردرد شوند. غذاهای رایجی که ممکن است موجب سردرد در برخی کسان شود عبارتند از:

  • لبنیات
  • شکلات
  • پنیر
  • ترشی جات و غذاهای تخمیر شده
  • گوجه فرنگی

سه ماهه دوم و سوم
سردرد حاملگی در طول سه ماهه دوم و سوم ممکن است علل مختلفی داشته باشد و متفاوت از سه ماهه نخست است. بعضی از عللی که مایه بروز چنین دردی می شود عبارتند از:

  • وزن اضافی
  • کاهش مدت زمان خواب
  • کمبود کلی خواب
  • رژیم غذایی نامناسب یا تغییر در رژیم غذایی
  • فشار و انقباضات عضلانی
  • فشار خون بالا
  • دیابت

 

فشار خون بالا

سردرد در طول سه ماهه دوم یا سوم حاملگی شدنی است نشانه‌ای از خفگی خون بالا باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در آمریکا هشدار می‌دهد، که این مرض قابل درمان (منظور خفگی خون بالا یا هایپرتانسیون است) می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین ایجاد کند. هایپرتنشن معمولا بعد از هفته ۲۰ بارداری شایع‌تر است.

فشار خون بالا طی دوره بارداری می تواند موجب بروز دشواری ها زیر شود:

  • سکته مغزی
  • پره اکلامپسی
  • اکلامپسی
  • کاهش جریان اکسیژن به جفت و جنین
  • زایمان زودرس، پیش از ۳۷ هفته
  • انقباض جفت
  • به بدنیا آمدن نوزاد با وزن کمتر از بی گمان نرمال

 

درمان فشار خون بالا در دوران بارداری


پزشک مراقب شما ممکن است برای درمان و تفریق دارو برای شما دارو تجویز کند. شما همچنین نیاز به کاهش نمک و اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی یومیه خود باشید. ورزش منظم نیز برای کمک به حفظ تعادل اختناق خون شما زیاد مهم است.
سردرد در دوران بارداری ممکن است بر پرتو شکل گیری عفونت در تن والده برپایی شود. برخی از عفونت ها و بیماری های سایر که باعث سردرد حاملگی می شوند عبارتند از:

  • عفونت سینوس
  • فشار خون پایین
  • لخته شدن خون
  • خون ریزی
  • کم خونی سلول داسی شکل
  • تومور مغزی
  • آنوریسم
  • سکته مغزی
  • بیماری‌های قلبی
  • مننژیت یا آنسفالیت

 

درمان سردرد اثناء بارداری


قبل از مصرف مداوم داروهای سردرد اثناء بارداری با پزشک خویش صحبت کنید. سعی کنید برای شفا و آرامش درد آسپرین و ایبوپروفن را مصرف نکنید. مصرف داروهای مسکن برای جنین به گزیده تر اگر در سه ماهه نخست مصرف شود می‌تواند خطر احسنت باشد. بسیاری از نسوان ممکن است استامینوفن (تیلنول) را در دوران بارداری مصرف کنند. با این حال، برخی از پژوهش ها نشانه می دهد که ممکن است مصرف استامینوفن بر روی جنین نیز کارایی بگذارد.

 

همه چیز در ارتباط با سر درد حاملگی


پزشک شما می تواند داروهای جایگزین را برای درمان سردرد در دوران بارداری و درمان‌های طبیعی زیر را در نظر بگیرد:

  • نوشیدن آب کافی
  • استراحت
  • کمپرس یخ
  • پد گرمایی
  • ماساژ
  • ورزش و کشش
  • تجویز برخی روغن های بایسته و گیاهی مثل روغن رزماری و بابونه
مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : برای سردرد در بارداری چه بخوریم,سردرد در بارداری دلیلش چیه,سردرد در سه ماهه دوم بارداری,سردرد اوایل بارداری, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 248 تاريخ : چهارشنبه 9 مرداد 1398 ساعت: 16:08

سفر کردن در دوران بارداری می‌تواند لذت‌ بخش باشد و کمی به شما آرامش بدهد، در صورتی‌ که با فراموش کردن چیزهای حقیر و بزرگ دچار زحمت نشوید. برای آغاز بهتر است نگاهی به وسایلی بیندازید که در طول روز بسیار از آنها بهره‌گیری می‌کنید و ممکن است در طول سفر هم به آن نیاز داشته باشید. تمام وسایل باره نیاز را فهرست کنید الی چیزی از قلم نیفتد. در این مطلب به برخی از وسایل باره احتیاج شما در سفرهای دوران بارداری اشاره شده که بهتر است آنها را فراموش نکنید.

 

لوازم مورد نیازش زن حامله در مسافرت

 

وسایل بهداشتی و درمانی


رعایت نکات بهداشتی برای یک مادر باردار بسیار مهم است. زنان بارداری که به سفر می‌روند، باید بیشتر از پیش نسبت به بهداشت شخصی خویش دقت کنند. برخی از ابزارها بهداشتی مورد نیاز در بارداری را می‌توان به شکل ذیل دسته‌بندی کرد:

دستمال‌های یک‌بارمصرف
دستمال‌های یک‌بارمصرف گونه ها مختلفی دارد. دستمال‌هایی که به عنوان کاغذ دستشویی شناخته می‌شود، قابلیت جذب آب اکثریت دارد و بهتر است پس از رفتن به دستشویی و شست‌وشو با آب، اندام تناسلی خویش را با آنها خشک کنید تا از مرطوب ابقاء و احتمال ابتلا به عفونت ممانعت کنید. دستمال نمناک را هم فراموش نکنید. زمانی که آب در دسترس نیست، می‌توانید برای آبخانه رفتن از دستمال نمور ویژه بدون بو و عطر کاربرد کنید. همچنین دستمال‌های نمناک می‌تواند در طول راه، بخشی از آلودگی‌های صورت و دست‌های شما را تمیز کند.

خمیردندان و مسواک
گاهی هتل‌ها مسواک و خمیردندان در اختیارتان می‌گذارند، اما اگر مقصد شما یک هتل نیست، مسواک خویش را همراهتان ببرید. می‌توانید از جامسواکی برای حفاظت از مسواکتان بهره‌گیری کنید.

شوینده‌ها
شامپو، صابون و ضدعفونی‌کنندۀ دست، جزء شوینده‌های پرکاربرد در سفر است. از آن جا که ممکن است پوست تن بعضی از نسوان در بارداری کمی حساس شود، بهتر است صابون یا شامپوی بدن و راز خویش را همراهتان ببرید و شوینده‌های سر و تن جدیدی در سفر نخرید. وانگهی شست‌وشو با مایع توالت نسبت به صابون جامد راحت‌تر است. ضدعفونی‌کننده‌های دست که به صورت ژل در بازار وجود دارد نیز می‌تواند برای زمانی مناسب باشد که آب تمیز در دسترس شما نیست.

وسایل کمک‌های اولیه
بسته به نوع سفرتان، ممکن است به وسایل کمک‌های اولیه دربایستن پیدا کنید. چسب زخم معمولاً حجم زیادی نمی‌گیرد و برای پانسمان اولیه پسندیده است. اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید، سعی کنید یک بتادین کوچک، باند و گاز استریل در ماشین داشته باشید. الی هنگامی که جایی از بدنتان زخم شد، آن را تمیز و پانسمان کنید. با این شغل از ورود عوامل بیماری‌زا بازداری خواهید کرد.

اسپری دورکنندۀ حشرات
استفاده از اسپری یا لوسیون دورکنندۀ حشرات در دوران بارداری معمولاً بی‌خطر است. این محصولات با درازا زمان‌های مختلف، حشرات را از شما دور می‌کند. حشرات شدنی است ناقل بیماری‌هایی همانند مالاریا باشد که بارداری را با سخت روبرو می‌کند.

قرص‌ها و مکمل‌ها
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، در سفر کران آن را همراه داشته باشید و به کارگیری مکمل‌ها را در بارداری متوقف نکنید. پروا داشته باشید که ورود بعضی از داروها به کشورهای سایر ممکن است غیرقانونی باشد. برای ممانعت از دشواری ها احتمالی بهتر است ترجمۀ رسمی نسخۀ پزشک را به اتفاق داشته باشید.

دستکش یک‌بارمصرف
وقتی با ماشین شخصی سفر می‌کنید، شدنی است بین مسیر به دستشویی دربایستن داشته باشید و آب در دسترس شما نباشد. فلذا دستکش یک‌بارمصرف می‌تواند از آلوده شدن دست‌های شما بازدارندگی کند؛ بعد از استفاده از دستکش‌، آن را میان طبیعت خلاص نکنید.

رویۀ دستشویی فرنگی
برای استفاده از دستشویی‌های فرنگی می‌توانید از رویه‌های یک‌بارمصرف ویژه آن بهره‌گیری کنید. این رویه‌ها در داروخانه‌ها با بها ناچیز در دسترس است.

 

مدارک مورد بیچارگی در سفر


مقصد شما هر جایی که باشد، لازم است که مدارک مختلفی مشابه مدارک شناسایی را همراه داشته باشید. غیر از این مدارک که کران همراهتان خواهد بود، هنگام سفر در دوران بارداری مدارک زیر را نیز به اتفاق خود ببرید:
دفترچۀ بیمه
دفترچۀ بیمۀ شما در سفرهای درونی استعمال زیادی دارد. بهتر است لیست داروهایی که به آنها حساسیت دارید را روی کاغذی بنویسید و توسط گیره‌ای به دفترچۀ خود نصب کنید یا در سرنوشت مجزایی تو کیف خویش قرار دهید.
مجوز پزشک
برای سفر با هواپیما شدنی است احتیاج به پروانه پزشک داشته باشید. پیش از برنامه‌ریزی با طبیب خود و شرکتی که هدف خرید بلیت از آن را دارید، صحبت کنید.
مدارک پزشکی
سعی کنید پسینیان سونوگرافی یا تست خود را همراه داشته باشید. بهتر است واپسین نسخۀ طبیب نیز همراهتان باشد. اگر به خارج از ایران سفر می‌کنید، باید واپسین نسخۀ طبیب خویش را در یک دارالترجمۀ رسمی، ترجمه کنید.

 

تنقلات و آب آشامیدنی‌


زنان بارداردر طول سفر باید بتوانند به صورت تندرست تغذیه کنند و در طول مسیر، گرسنه یا تشنه نمانند تا مجبور نشوند غذاهای ناسالم و نامناسب را مصرف کنند. نکته‌های پایین می‌تواند به شما در مورد مصرف تنقلات و آشامیدنی‌ها در سفر کمک کند:
آب
نوشیدن آب در دوران بارداری بسیار مهم است. در تمام طول سفر آب تندرست در دسترس داشته باشید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید از مهماندار بخواهید که آب کافی در کمر بستن شما پیمان دهد. اگر در ماه رمضان سفر می‌کنید، جایی دور از دید کسان بومی آب بنوشید. در اماکن مذهبی، حتی در ماه رمضان هم مکان‌هایی را برای نوشیدن آب مسافران در نظر می‌گیرند. اگر به آب آن منطقه اطمینان ندارید، آب‌های بسته‌بندی گزینۀ مناسب‌تری است.
تنقلات
تنقلات خشک برای مدت زیادی تندرست می‌ماند و می‌توان در تمام درازا سفر متعلق به بهره‌گیری کرد. قبل از سفر می‌توانید در خانه پاپ‌کورن، شیرین گندمک یا چیزهایی از این دست درست کنید و در بسته‌های کوچکی بگذارید و همراهتان ببرید. آمیخته مغزها را می‌توانید به شکل ترکیبی مشابه گردو و کشمش همراه داشته باشید لغایت به عنوان میان‌وعده از آنها استفاده کنید.

لباس و کفش مناسب


همراه داشتن لباس و کفش راحت و مناسب و در تعداد کافی می‌تواند سفر راحتی را برای شما به هستی بیاورد. موارد زیر می‌تواند برای ایجاد راحتی در طول سفر به شما کمک کند:
لباس
در دوران بارداری بهتر است از لباس‌هایی بهره‌گیری کنید که جنس سبکی دارد. در ضمن لباس‌های گشاد، آزادی عمل اکثریت به شما می‌دهد. اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، لباس‌های نخی و نازک مناسب فصل‌‌های گرم را به اتفاق خود ببرید؛ اگر از استقامت هوا اطمینان ندارید، ژاکت و چتر را نیز همراه داشته باشید و اگر به مناطق سردسیر می‌روید، لباس‌های پسندیده فصل‌های سرد را با خودتان ببرید.
کفش مناسب
کفشی را اثناء سفر گزینش کنید که آسان بتوانید با آن پیاده‌روی کنید و به راحتی نیز بتوانید آن را از پایتان در بیاورید. بهتر است از کفش‌های مناسب دوران بارداری کاربرد کنید تا خطری شما را تهدید نکند. همچنین کفش‌های پاشنه‌بلند گزینش خوبی برای این دوران و به ویژه درسفر نیست.

 

منبع : سایت americanpregnancy و دکتر سمیه شیرانی

مشاور دوران بارداری...
ما را در سایت مشاور دوران بارداری دنبال می کنید

برچسب : وسایل دوران بارداری, نویسنده : ترلان بیاتی moshaver-bardari بازدید : 308 تاريخ : سه شنبه 8 مرداد 1398 ساعت: 19:09